Lærere som spør rett ut

Det beste kan ofte være å bli spurt direkte om noe, og ikke bare én gang, men flere ganger. Over tid. Hvordan har du det? Hvordan har du det hjemme? Hvordan har du det egentlig? Har du bli utsatt for seksuelle overgrep?

Spør meg, sa deltakerne på Jeg Er Her verkstedene.

Jente 16 år ble spurt flere ganger av læreren sin om historien hun skrev i norskstilen var sann. I en rekke norskstiler hadde hun skrevet om faren som kastet stoler rundt omkring, mens i den siste norskstilen handlet det om et overgrepet som også hadde skjedd. Læreren tok stilen på alvor. Til slutt innrømte jenta at det var sant.

Jente 16 år

Læreren hadde fulgt med på gutten lenge. Han tok med gutten, som i dag er 18 år, ut på gangen. Han spurte hvordan det var hjemme. Var det trygt hjemme? Flere ganger. Til slutt sa gutten at faren var voldelig overfor han, broren og moren.

Mann 18 år

Da kvinnen gikk på videregående spurte læreren henne rett ut om hun hadde blitt utsatt for seksuelle overgrep. Alt jenta trengte å gjøre var å si ja. Hun trengte ikke si det selv eller sette ord på det for at læreren skulle forstå at det var sant.

Kvinne 31 år

Bakgrunn
Høsten 2015 har Redd Barna sammen med det lille selskapet World Wide Narrative, gjennomført seks workshops hvor 27 unge og voksne fra hele landet, som har vært utsatt for seksuelle overgrep mot barn, har laget digitale fortellinger. Digitale fortellinger er korte videoer med en muntlig fortelling som bærer historien, og bilder eller illustrasjoner som støtter det fortalte. Gjennom å lage slike digitale fortellinger får disse personene fortelle sine historier på sin egen måte. De eier sin egen historie og forteller oss hva som burde være annerledes. Dette er mennesker som har valgt å dele sine vonde erfaringer og sine kloke refleksjoner for å hjelpe barn som utsettes for overgrep i dag. Og vi har alle noe å lære av dem. Se dem, og del dem.